ظلم ستیزی انبیا و فلسفهی حکومت در نگاه مولوی
«انصاف جو» به معنای دادخواه یا به اصطلاح محاکم، مدعی است. «باد و بروت» به معنای غرور و تجاوز «که ظلمی پیش برد؟» و به معنای چه کسی توانست ظلم کند، است. «عضد» به معنای بازو و یاری کننده است.
نویسنده: محمدرضا افضلی
پس سلیمان گفت ای انصاف جو *** داد و انصاف از که میخواهی بگو
کیست آن ظالم که از باد و بروت *** ظلم کرد است و خراشید است روت
ای عجب در عهد ما ظالم کجاست *** کو نه اندر حبس و در زنجیر ماست
چون که ما زادیم ظلم آن روز مرد *** پس به عهد ما که ظلمی پیش برد
چون برآمد نور ظلمت نیست شد *** ظلم را ظلمت بود اصل و عضد
نک شیاطین کسب و خدمت میکنند *** دیگران بسته به اصفادند و بند
اصل ظلم ظالمان از دیو بود *** دیو در بند است استم چون نمود
ملک ز آن داد است ما را کن فکان *** تا ننالد خلق سوی آسمان
تا به بالا برنیاید دودها *** تا نگردد مضطرب چرخ و سها
تا نلرزد عرش از ناله یتیم *** تا نگردد از ستم جانی سقیم
زان نهادیم از ممالک مذهبی *** تا نیاید بر فلکها یا ربی
منگر ای مظلوم سوی آسمان *** کاسمانی شاه داری در زمان
«انصاف جو» به معنای دادخواه یا به اصطلاح محاکم، مدعی است. «باد و بروت» به معنای غرور و تجاوز «که ظلمی پیش برد؟» و به معنای چه کسی توانست ظلم کند، است. «عضد» به معنای بازو و یاری کننده است.
مولانا ظلم و ظلمت را زا یک ریشه میداند و در حدیثی نیز آمده است: «ان الظلم ظلمات یوم القیامه». حضرت سلیمان(علیه السلام ) به خدمت شیاطین در بارگاهش اشاره میکند که مطابق با آیهی 37 سوره «ص»: (وَالشَّیاطِینَ كُلَّ بَنَّاءٍ وَغَوَّاصٍ* وَآخَرِینَ مُقَرَّنِینَ فِی الْأَصْفَادِ)؛ هر دیوی که سازندهی بنایی بود و فروزنده در آب و دیگر دیوها را در غلو زنجیره بنهادیم. حضرت سلیمان میگوید: شگفتا در دوران حکومت ما، ستمگری کجا پیدا میشود که در زندان و زنجیر اسارت و کیفر ما نباشد؟ مشیت الهی از آن رو حکومت و سلطنت را به ما حاکمان عادل داده است که نالهی مردم به سوی آسمان بلند نشوند و عرش خدا از نالهی یتیم به لرزه نیفتد و این که بر اثر ستم، هیچ روحی بیمار و مضطرب نشود. ما انبیای عظام بدان سبب در تمام بلاد، سنّت و مذهب الهی را وضع و ترویج کردهایم که نالهی خدایا، خدایای ستمدیدگان به آسمانها نرسد. ای ستمدیده، برای تظلم بردن به درگاه الهی سر به سوی آسمان بلند مکن، زیرا در عهد تو پادشاهی الهی و آسمانی حکومت میکند.
منبع مقاله :
افضلی، محمدرضا؛ (1388)، سروش آسمانی، قم: مرکز بینالمللی ترجمه و نشر المصطفی(ص)، چاپ اول
کیست آن ظالم که از باد و بروت *** ظلم کرد است و خراشید است روت
ای عجب در عهد ما ظالم کجاست *** کو نه اندر حبس و در زنجیر ماست
چون که ما زادیم ظلم آن روز مرد *** پس به عهد ما که ظلمی پیش برد
چون برآمد نور ظلمت نیست شد *** ظلم را ظلمت بود اصل و عضد
نک شیاطین کسب و خدمت میکنند *** دیگران بسته به اصفادند و بند
اصل ظلم ظالمان از دیو بود *** دیو در بند است استم چون نمود
ملک ز آن داد است ما را کن فکان *** تا ننالد خلق سوی آسمان
تا به بالا برنیاید دودها *** تا نگردد مضطرب چرخ و سها
تا نلرزد عرش از ناله یتیم *** تا نگردد از ستم جانی سقیم
زان نهادیم از ممالک مذهبی *** تا نیاید بر فلکها یا ربی
منگر ای مظلوم سوی آسمان *** کاسمانی شاه داری در زمان
«انصاف جو» به معنای دادخواه یا به اصطلاح محاکم، مدعی است. «باد و بروت» به معنای غرور و تجاوز «که ظلمی پیش برد؟» و به معنای چه کسی توانست ظلم کند، است. «عضد» به معنای بازو و یاری کننده است.
مولانا ظلم و ظلمت را زا یک ریشه میداند و در حدیثی نیز آمده است: «ان الظلم ظلمات یوم القیامه». حضرت سلیمان(علیه السلام ) به خدمت شیاطین در بارگاهش اشاره میکند که مطابق با آیهی 37 سوره «ص»: (وَالشَّیاطِینَ كُلَّ بَنَّاءٍ وَغَوَّاصٍ* وَآخَرِینَ مُقَرَّنِینَ فِی الْأَصْفَادِ)؛ هر دیوی که سازندهی بنایی بود و فروزنده در آب و دیگر دیوها را در غلو زنجیره بنهادیم. حضرت سلیمان میگوید: شگفتا در دوران حکومت ما، ستمگری کجا پیدا میشود که در زندان و زنجیر اسارت و کیفر ما نباشد؟ مشیت الهی از آن رو حکومت و سلطنت را به ما حاکمان عادل داده است که نالهی مردم به سوی آسمان بلند نشوند و عرش خدا از نالهی یتیم به لرزه نیفتد و این که بر اثر ستم، هیچ روحی بیمار و مضطرب نشود. ما انبیای عظام بدان سبب در تمام بلاد، سنّت و مذهب الهی را وضع و ترویج کردهایم که نالهی خدایا، خدایای ستمدیدگان به آسمانها نرسد. ای ستمدیده، برای تظلم بردن به درگاه الهی سر به سوی آسمان بلند مکن، زیرا در عهد تو پادشاهی الهی و آسمانی حکومت میکند.
منبع مقاله :
افضلی، محمدرضا؛ (1388)، سروش آسمانی، قم: مرکز بینالمللی ترجمه و نشر المصطفی(ص)، چاپ اول
مقالات مرتبط
تازه های مقالات
ارسال نظر
در ارسال نظر شما خطایی رخ داده است
کاربر گرامی، ضمن تشکر از شما نظر شما با موفقیت ثبت گردید. و پس از تائید در فهرست نظرات نمایش داده می شود
نام :
ایمیل :
نظرات کاربران
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}